WDŻR


[pobierz] 0.1 MB WDŻR kl. VI b na dzień 28.05.2020

WDZR-6b-28.05.2020
Temat: Gdy trudno się porozumieć. W Słowniku wyrazów obcych czytamy, że konflikt to „spór, kłótnia, zderzenie przeciwnych postaw, opinii”. Konflikt to mocne słowo. Kiedy myślimy o nieporozumieniach dnia codziennego, bardziej odpowiednim słowem będzie spór., sprzeczka lub awantura. Ktoś powiedział, że na świecie mamy więcej sporów niż ziaren piasku. Najczęściej dotyczą one naszych zachowań, wywiązywania się z obowiązków, zainteresowań albo wyglądu. Jak rozwiązywać konflikty?
- Unikajmy oceniania i wzajemnego oskarżania. – Słuchajmy się nawzajem z uwagą. –Poszukujmy wspólnie rozwiązań (wybrać to, które wydaje się najlepsze dla wszystkich). – Przebaczenie (jest procesem i bywa niełatwe). – Jeżeli obie strony będą dążyć do wzajemnego porozumienia, na pewno je osiągną.
A może zgoda? Wyobraź sobie, że po kłótni między tobą i twoją koleżanką od dwóch tygodni trwa cisza. Masz już dość tej sytuacji, chcesz się z nią pogodzić. Napisz do niej e-maila, w którym postarasz się załagodzić wasz konflikt. Powodzenia.

[pobierz] 0.1 MB WDŻR kl. VI b na dzień 04.06.2020

WDZR-6b-04.06.2020
Temat: Sztuka rozmowy. Rozmowy i dyskusje z rodziną i przyjaciółmi mogą być jednym z najprzyjemniejszych zajęć w życiu. W toku debat i sporów człowiek kształtuje swoje poglądy, ćwiczy wysławianie się, poznaje nowe punkty widzenia oraz może w praktyce wykorzystać zdobytą wiedzę. Rozmowa i dyskusja są więc wartością samą w sobie, pod warunkiem, że nie zmienią się w kłótnię. Zasady udanej komunikacji: 1. Mów we własnym imieniu. 2. Mów konkretnie i przekazuj pełny komunikat. 3. Skup się na teraźniejszości. 4. Słuchaj swojego ciała. 5. Szanuj poglądy rozmówcy, nawet jeśli się z nim nie zgadzasz. 6. Nigdy nie podnoś głosu i nie przerywaj ani nie wdawaj się w dyskusję z osobami, które zamiast argumentów używają wulgaryzmów. 7. Nie lekceważ swojego rozmówcy.
Jedną z najcenniejszych kompetencji komunikacyjnych jest umiejętność słuchania. Dobrym słuchaczem nazwiemy tego, kto żywo interesuje się poglądami rozmówcy. Nie przerywa, nie dopowiada, nie ocenia i nie daje rad. Dobry słuchacz to skarb. Gdy rodzina potrafi skutecznie się komunikować, potrafi wtedy rozwiązywać konflikty i problemy. Warto więc nauczyć się właściwie dobierać słowa i uważnie słuchać, nie oceniać i okazywać empatię. Zastanów się, jak komunikujesz się z innymi?