Jak rozmawiać z dziećmi o COVID-19


Jak zadbać o zdrowie psychiczne w czasie pandemii koronawirusa?
Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 6/3/2020

Pandemia COVID-19 sprawia, że poziom stresu w jakim żyjemy gwałtownie wzrasta.

Departament Zdrowia Psychicznego przy WHO opracował zalecenia, które pomogą zminimalizować stres i lęk, które naturalnie pojawiają się w zaistniałej, nowej sytuacji:

1. COVID-19 dotyka ludzi na całym świecie. Nie łączmy go z żadną narodowością.
Okażmy empatię wobec osób u których stwierdzono koronawirusa.

2. Słowa mają znaczenie:
Nie mówmy o „ofiarach”, „przypadkach” czy „zarażonych”.
Mówmy „osoby u, których stwierdzono COVID-19” albo „ludzie leczeni na COVID-19”

3. Unikajmy czytania, oglądania czy słuchania wiadomości, które sprawiają, że czujemy lęk lub niepokój. Szukajmy konkretnych informacji by zadbać o siebie i bliskich.

4. Informacje sprawdzajmy raz lub dwa razy dziennie- starajmy się to robić w określonych porach.
Stały napływ wieści o kolejnych zachorowaniach sprawia, że martwimy się coraz bardziej.

5. Docierajmy do faktów, a nie plotek. Odwiedzajmy strony WHO i kanały informacyjne Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

6. Chrońmy siebie i wspierajmy innych.
Wzajemna pomoc w trudnym momencie jest nieoceniona!

7. Szanujmy pracę ludzi od których zależy nasze bezpieczeństwo- personelu opiekuńczego i medycznego, służb porządkowych.
Doceńmy jak wielką rolę odgrywają i wspierajmy ich.